Κυριακή, 20 Ιανουαρίου 2013

ΔΥΟ ΟΙ ΒΟΜΒΕΣ ΣΤΟ ΜΑΡΟΥΣΙ ΣΤΙΣ 20/1/2013

Η σημερινή Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2013 παραλίγο να εξελιχθεί στο Mall Αμαρουσίου σε πραγματική Bloody Sunday, εξαιτίας της δολοφονικής βλακείας κάποιων ακραίων μισανθρώπων, εφόσον πράγματι βέβαια η ενέργεια προήλθε από ομάδες που κινούνται στο χώρο της τρομοκρατίας και δεν πρόκειται για ενέργεια αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης και εμπέδωσης κλίματος ανασφάλειας κατόπιν εντολών! 
Ώρες αργότερα, μόλις εκατό μέτρα από το Mall έσκασε και δεύτερη βόμβα, για την οποία επίσης υπήρξάν προειδοποιητικά μηνύματα καιρό πριν από τα πλέον υπεύθυνα χείλη. Το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης σε αγαστή συνυπογραφή με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού ανέρτησαν (Κυριακάτικα) το προσχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος για την ''Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης''. Θύματα δεν υπήρξαν σε πρώτο χρόνο, είπαμε το περιμέναμε άλλωστε, αλλά στο εγγύς μέλλον αυτό το Π.Δ. θα αποτελέσει ιερό βωμό απαξίωσης και ίσως απόλυσης χιλιάδων συναδέλφων εκπαιδευτικών. 
Στο link http://www.minedu.gov.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=5938%3A20-01-13-to-proedriko-diatagma-gia-tin-aksiologisi-ton-ekpaideytikon-protobathmias-kai-deyterobathmias-ekpaideysis&catid=80%3Adeltia-typoy&Itemid=806&lang=el μπορείτε να κατεβάσετε το προτεινόμενο προς διαβούλευση Προεδρικό Διάταγμα και να πάρετε μια πρώτη γεύση από το εγγύς μέλλον. Πολλές παρατηρήσεις μπορεί κανείς να κάνει, τόσο σε επιστημονικό, όσο και σε επαγγελματικό (ρεαλισμός της εκπαιδευτικής καθημερινότητας) επίπεδο. 
Σε επιστημονικό επίπεδο ενδεικτικά αναφέρω: 
1) Για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ, το κείμενο μοιάζει σαν να είναι copy paste από τα βιβλία γνωστού καθηγητή κεντρικού πανεπιστημίου... Ο εξαίρετος καθηγητής και επιστήμονας Ηλίας Μ. διάχυτος παντού! Τέτοια στενή διασύνδεση επιστήμης και εκπαιδευτικής πολιτικής είχαμε πολλά χρόνια να δούμε! Αν βέβαια αυτό είναι εκπαιδευτική πολιτική και όχι αποσπασματικός πολιτικός αυταρχισμός. 
2) Στο άρθρο 2 ''Σκοπός της αξολόγησης και γενικές αρχές'', παρ.2, εδάφ.γ. διαβάζουμε πως η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών συμβάλλει (...) ''στην παροχή κινήτρων για τη διαρκή επιστημονική και επαγγελματική ανάπτυξη και εξέλιξη των στελεχών και των εκπαιδευτικών, στο πλαίσιο και της δια βίου μάθησης''. Για ποιά ''κίνητρα'' μιλάει ο νομοθέτης; Εσωτερικά, εξωτερικά ή ανύπαρκτα; Πώς μπορεί να πραγματωθεί η ''επιστημονική'' ανέλιξη ενός εκπαιδευτικού, όταν οι εκπαιδευτικές άδειες έχουν σταματήσει, όταν το Ι.Κ.Υ. υπολειτουργεί για να θυμίζει τον όποιο καλό παλιό του εαυτό, όταν η παρακολούθηση ενός μεταπτυχιακού προγράμματος στο Ε.Α.Π. απαιτεί το 1/3 του ετήσιου μισθού για φοίτηση ενός έτους, όταν διδασκαλείο και επιμορφώσεις ανήκουν στο παρελθόν; 
3) Άρθρο 14 ''Ποιοτικός αξιολογικός χαρακτηρισμός των εκπαιδευτικών'', παρ.1, εδάφ.α. θα αποδίδεται ο χαρακτηρισμός ''ελλιπής'' ''εφόσον μεταξύ αυτού και των μαθητών διαπιστώνεται απουσία σχέσεων ή διαπιστώνονται σχέσεις αδιάφορες. Ειδικότερα, χαρακτηρίζεται, ελλιπής, εφόσον δεν υπάρχει πνεύμα και συμπεριφορά συνεκτικής τάξης...''. Αλήθεια, αναρωτιέμαι, υπάρχει βιβλιογραφικά ανάλυση του όρου ''απουσία σχέσεων'' ή ''σχέσεις αδιάφορες''. Υπάρχει πραγματικά στην ελληνική ή διεθνή βιβλιογραφία ανάλυση σε παραμέτρους του τί σημαίνει αυτό ή πως ορίζεται; Όχι βέβαια, αποτελεί μια υποκειμενική αντίληψη που στερείται οποιασδήποτε επιστημονικής υποστήριξης. Στο ίδιο πνεύμα, υπάρχει βιβλιογραφικά/επιστημονικά οριοθετημένο το ''πνεύμα και συμπεριφορά συνεκτικής τάξης''; Ας ορίσουν πρώτα με άξονες ανάλυσης και περιγραφής τί ακριβώς σημαίνει ''πνεύμα και συμπεριφορά συνεκτικής τάξης'' και το ξανασυζητάμε. Για κάποιους αυτό το πνεύμα επαληθεύεται όταν ένας μαθητής σπάσει ένα τζάμι παρουσία του συνόλου της τάξης και υπάρχουν τόσο συνεκτικοί δεσμοί μεταξύ των μελών της τάξης, ώστε κανένας να μην αποκαλύπτει τον υπαίτιο. Συμφωνεί ο αξιότιμος κύριος καθηγητής και η ομάδα του σε αυτόν τον ορισμό; 
3.1) Στο ίδιο άρθρο, παρ.1. εδάφ.γ. θα αποδίδεται ο προφανώς τίτλος τιμής ''επαρκής, εφόσον διαμορφώνει κατάλληλα τον χώρο, ώστε να είναι ασφαλής και παιδαγωγικά λειτουργικός...''. Τί σημαίνει ''ασφαλής και παιδαγωγικά λειτουργικός''; Τί ακριβώς θεωρεί ο νομοθέτης ''ασφαλές'' και πώς μπορεί ο εκπαιδευτικός της πενιχρής σχολικής υποχρηματοδότησης να εξασφαλίσει πιστοποίηση ασφάλειας και παιδαγωγικής καταλληλότητας ή για την ακρίβεια ''λειτουργικότητας''; Στο δικό μου το σχολείο δεν είναι ''ασφαλής'' ο χώρος (εσωτερικός και εξωτερικός) για τα δεδομένα ενός δυτικού κράτους. Τί ακριβώς οφείλω να κάνω; Και αν οι προϊστάμενοί μου δεν ανταποκριθούν, τί καλούμαι να πράξω κατόπιν; Η ''παιδαγωγική λειτουργικότητα'' μήπως αναφέρεται σε κάτι γενικό, ασαφές και σίγουρα υποκειμενικό; 
Στο ίδιο πνεύμα, αλλά για λόγους οικονομίας δεν συνεχίζω στην επιστημονική κριτική του Π.Δ., καθώς πραγματικά αφήνει κενά σε ένα θέμα ιδιαίτερα σημαντικό, εκθέτοντας παράλληλα επιστημονικά και τους συγγραφείς του. 
Καλύτερο όλων είναι το άρθρο 25 υπό τον τίτλο ''Αξιολόγηση των προϊσταμένων από τους υφιστάμενους''. Απολαύστε...
''Κάθε αξιολογούμενος εκπαιδευτικός έχει το δικαίωμα να αξιολογεί τον προϊστάμενο αξιολογητή του. Η αξιολόγηση της παρούσης παραγράφου είναι έγγραφη, επώνυμη και προαιρετική και υποβάλλεται στον άμεσο προϊστάμενο του αξιολογητή που υπόκειται στην αξιολόγηση των υφισταμένων του. Ο αποδέκτης της αξιολόγησης των υφισταμένων εκτιμά και χρησιμοποιεί κατά την κρίση του τις αξιολογήσεις''. Απίστευτη ρύθμιση! Ο προϊστάμενος αξιολογεί τον υφιστάμενο εντός συγκεκριμένης νόρμας αξιολόγησης, η οποία είναι φυσικά προς αξιοποίηση από την υπηρεσία. Η αντίστροφη πορεία είναι δυνητική, προσέξτε μιλάμε για συναδέλφους πιθανώς ιδίων τυπικών προσόντων, χρόνου προϋπηρεσίας κλπ, και αξιοποιείται κατά το δοκούν!!! Ξανά...αν θέλω εγώ, ο υφιστάμενος της προϊσταμένης μου, μπορώ να συντάξω αξιολόγηση της προϊσταμένης μου (δεν προσδιορίζεται ως προς ποια κριτήρια ακριβώς) και να την στείλω στη Σχολική Σύμβουλο. Εκείνη με τη σειρά της μπορεί κατά το δοκούν να αξιοποιήσει τη δική μου αξιολόγηση!!!
Επαγγελματικά σχολιάζω για το Π.Δ.:
Όσα έχουν να διαδραματιστούν από τον Σεπτέμβριο θα πλήξουν το κύρος μας ως επιστήμονες στην κοινωνία, στους γονείς, στα παιδιά. Καχυποψία και ανατροπή του απαραίτητου κλίματος παιδαγωγικής συμφωνίας και συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών. Υποκειμενισμός και ξεκαθάρισμα ''παλαιών'' λογαριασμών. 
Τελευταίο σχόλιο: Αγαπητά μέλη του Δ.Σ. του συλλόγου μας, όταν πριν από δύο μήνες τοποθετήθηκα (εντός του Δ.Σ. και καταγράφηκε στα πρακτικά) για την ανάγκη κατάθεσης ασφαλιστικών μέτρων εναντίον οιουδήποτε στη διοικητική και παιδαγωγική ιεραρχία αποπειραθεί να κάνει χρήση της αξιολόγησης, όπως κοινοποιήθηκε από το υπουργείο ''προς διαβούλευση'', λοιδορήθηκα από τους γνωστούς ''εραστές'' της εξουσίας. Σήμερα που το Π.Δ. είναι σκληρότερο από το κείμενο ''διαβούλευσης'' θα πάρετε θέση; Θα κρυφτείτε πίσω από τη Δ.Ο.Ε.; Θα αποχωρήσετε και πάλι από τη συνεδρίαση; Με ενδιαφέρον περιμένω την τοποθέτησή σας, όχι σε επίπεδο λεκτικής επαναστατικής γυμναστικής! Χορτάσαμε! Υπερβείτε επιτέλους το φόβο σας!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου