Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2013

ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Επειδή είναι το κεντρικό ζήτημα συζήτησης στους κόλπους των εκπαιδευτικών, οφείλουμε να εμβαθύνουμε ουσιαστικά και όχι να μένουμε σε ψευδοεπιχειρήματα. Δεν μπορεί η συζήτηση να μένει στο αν είναι ''υπέρ'' ή ''κατά'' κάποιος. Είναι επιφανειακή η προσέγγιση και υποκρύπτει όσα σημαντικά υποκρίπτονται. Οφείλουμε να ξεκαθαρίσουμε ορισμένα πράγματα όμως, να συμφωνήσουμε σε ορισμένες παραδοχές προτού φτάσουμε να κουβεντιάζουμε για την ουσία της αντιπρότασης. 

1. Λένε πολλοί συνάδελφοι, δυστυχώς και συνδικαλιστές, ''σε όλο τον κόσμο υπάρχει αξιολόγηση'', ''δεν μπορεί να διεκδικούμε να μην αξιολογηθούμε εμείς όταν σε όλο το δημόσιο τομέα εφαρμόζεται''.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ 1: Όποιος υποστηρίζει πως σε όλο τον κόσμο υπάρχει αξιολόγηση, οφείλει να κατονομάσει συγκεκριμένες χώρες όπου εφαρμόζεται, με ποιούς όρους, με ποιά κριτήρια, με ποιά προοπτική, να περιγράψει αξιολογητές και αξιολογούμενους, το επίπεδο ακαδημαϊκής εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών στις χώρες εφαρμογής κ.α. Οφείλει, επίσης, να περιγράψει το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης των σχολείων, τις υποδομές και τον εξοπλισμό των σχολείων, τις επιμορφωτικές διαδικασίες των εκπαιδευτικών και σειρά άλλων παραγόντων που ΤΕΛΙΚΑ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΟΥΝ ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΣΥΓΚΡΙΣΗΣ. Οι υποστηρικτές του επιχειρήματος είναι ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ή ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΙ και ΑΠΟΚΡΥΠΤΟΥΝ την ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ. Ο φιλελευθερισμός και φυσικά η σύγχρονη εκδοχή του ο νεοφιλελευθερισμός έχει ως πυρήνα σκέψης του τον ανταγωνισμό ως προϋπόθεση επίτευξης της λεγόμενης ''ποιότητας'', της ''αναβάθμισης''. Πιστεύει σε όλες τις εκδοχές της κοινωνικής, οικονομικής και εκπαιδευτικής δράσης την ανάγκη ανταγωνισμού για την επίτευξη της ποιότητας. Δεν πιστεύει σε αντισταθμιστικές ενέργειες, καθώς είναι δαπανηρές, αλλά κυρίως γιατί καταργούν την ισότητα ευκαιριών όπως οι ίδιοι την πιστεύουν (οι φιλελεύθεροι). Οι φιλελεύθεροι και νεοφιλελεύθεροι σήμερα, τουλάχιστον στην Ελλάδα, εξαιρώντας τον Τζήμερο και τον Ανδριανόπουλο, αποκρύπτουν τα κεντρικά στοιχεία της σκέψης του, γιατί η σκέψη τους προβλέπει και απολύσεις και κοινωνική κατάρρευση και ατομική εξαθλίωση, φυσικό επακόλουθο μιας ανταγωνιστικής κοινωνίας δίχως προνοιακή πολιτική.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ 2: Πού υπάρχει αξιολόγηση είπατε; Από ποιούς προς ποιούς; Στους εργαζόμενους της Βουλής; Στους συνεργάτες των Υπουργών και Βουλευτών; Στα στελέχη εκπαίδευσης; Στους διοικητές των ΔΕΚΟ και των Οργανισμών του κράτους; Στους Διοικητές των Νοσοκομείων; Στους πολιτευτές που παρακαλούσαν να μην εκλεγούν για να τοποθετηθούν σε κάποιο δημόσιο φορέα ως Πρόεδροι και Δ/ντες Σύμβουλοι; Στους αντιδημάρχους; Ξέχασα μωρέ...το OPENGOV του ΓΑΠ. Θέλετε περισσότερα; 

2. Λένε πολλοί συνάδελφοι ''τι θα πούμε στην κοινωνία που μας κατηγορεί για συντεχνιακές λογικές;'', ''τι θα πούμε στους απολυμένους γονείς των μαθητών μας του ιδιωτικού τομέα όταν δεν δεχόμαστε την αξιολόγηση στο δημόσιο τομέα;''
ΑΠΑΝΤΗΣΗ 1: Προφανώς μια λύση είναι το δημόσιο αυτομαστίγωμά μας, η εθελούσια παραίτηση ή το χειροκρότημα προς τους πολιτικούς ιθύνοντες του ''ξαφνικού θανάτου'' των 2.500 συναδέλφων των ΕΠΑΛ και των εργαζόμενων της ΕΡΤ. Η κυβέρνηση έχει πετύχει να αναπτυχθούν ανθρωποφαγικά κοινωνικά αντανακλαστικά με τη δική μας απαθή στάση. Φταίμε που δεν αναδείξαμε τις πραγματικές συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών. Φταίμε που δεν καταφέραμε να αναδείξουμε την απώλεια χιλιάδων ωρών διδασκαλίας από την απουσία εκπαιδευτικών, κρύβοντας τη σκόνη κάτω από το χαλί. Φταίμε που δεν αναδείξαμε την απουσία ειδικών παιδαγωγών για τα παιδιά τους. Φταίμε που δεν αναδείξαμε πως 11 Ολοήμερα Νηπιαγωγεία δεν έχουν δεύτερο νηπιαγωγό για να καλύψουν το ωράριο του Ολοήμερου σχολείου στο Ν.Χαλκιδικής. Φταίμε που δεν αναδείξαμε την υποχρηματοδότηση και σειρά άλλων προβλημάτων. Δηλαδή, ΔΕΝ ΑΝΑΔΕΙΞΑΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΟΣΟ ΕΠΡΕΠΕ. Είναι η λύση των προβλημάτων της παιδείας η κατακρεούργηση των εκπαιδευτικών; ΌΧΙ. Είναι το προπέτασμα καπνούγια τα προβλήματα και η μεταβίβαση των ευθυνών για τα τεράστια προβλήματα της ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ. Θέλει η συγκυβέρνηση να ''ΕΚΔΙΩΧΘΟΥΝ'' συνάδελφοι ως ''ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ'' της πρωτοφανούς κατάστασης που η πολιτική ηγεσία δημιούργησε. Ο ''Ηγεμόνας'' του Νικολό Μακιαβέλλι πρέπει να είναι το αγαπημένο τους πόνημα, δεν εξηγείται διαφορετικά. 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ 2: Την ίδια στιγμή που θα οδηγούν συναδέλφους στην ΕΞΟΔΟ από το δημόσιο σχολείο, με την ετικέτα της αξιολόγησης ''ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ'', θα επιχαίρει η κοινωνία, λόγω των ανθρωποφαγικών κοινωνικών αντανακλαστικών. Στην όποια αντίδραση των ''ΑΝΕΠΑΡΚΩΣ'' ή των ''ΕΠΑΡΚΩΣ'' καταρτισμένων και αποδοτικών, βαρύγδουπα θα ανακοινώνεται η πρόσληψη μέσω ΑΣΕΠ νέων, καταρτισμένων και έτοιμων για όλα, ακόμα και να εργαστούν με 600 ευρώ ή μέσω ΕΣΠΑ με 500 ευρώ. Δηλαδή, από τη μια θα διώχνει τους ''ΆΧΡΗΣΤΟΥΣ'' και από την άλλη θα προσλαμβάνει σε ποσοστό 50% επί των εκδιωχθέντων ''ΙΚΑΝΟΥΣ''. Καλά σκηνοθετημένο το εργάκι, αλλά χιλιοπαιγμένο, λέω εγώ. 

3. Λένε πολλοί συνάδελφοι, ''γιατί η ΔΟΕ δεν κάνει αντιπρόταση;'', αλλά μένει παγιωμένη σε μια θέση που υποστηρίζει απλά ''δεν δεχόμαστε αξιολόγηση που διασυνδέει βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη, με τιμωρητική διάθεση''. 
ΑΠΑΝΤΗΣΗ 1: Μπορεί να μην είναι της ώρας, το αντιλαμβάνομαι, ΑΛΛΑ...ΕΣΥ ΡΕ ΣΥΝΑΔΕΛΦΕ ΔΕΝ ΣΤΗΡΙΞΕΣ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΠΟΥ ΚΥΡΙΑΡΧΟΥΝ ΣΤΗ ΔΟΕ; Θα επανέλθω, δεν είναι της ώρας.
Η αξιολόγηση, όπως και κάθε πτυχή της εκπαιδευτικής πολιτικής είναι ιδεολογικά φορτισμένη. Για τη φιλελεύθερη παράταξη η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ είναι στον πυρήνα της πολιτικής της ταυτότητας, ΑΠΛΑ ΔΕΝ ΣΤΟ ΛΕΕΙ. Το πρώην αντίπαλο δέος και νυν δεκανίκι της εξουσίας των φιλελεύθερων, ΙΣΟΡΡΟΠΕΙ ΜΕΤΑΞΥ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΤΑ ''ΠΡΑΓΜΑΤΑ'', με μοιρασιά των θέσεων και από την άλλη ευελπιστεί στην ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ, αυτήν που ο Βενιζέλος οριοθετεί λέγοντας ''αρκετά μαστιγώθηκε το ΠΑ.ΣΟ.Κ., παραπάνω από όσο του αναλογούσε, θα γυρίσει ο τροχός''. Πιστεύει έστω και ένας συνάδελφος πως γίνεται καμιά ιδεολογική αναζήτηση στις δύο ''κυρίαρχες'' συνδικαλιστικές παρατάξεις; 
Από την άλλη έχουμε οράματα και μανιφέστα του οπαδών του υπαρκτού σοσιαλισμού που δεν δέχονται καμία άλλη πρόταση ή συζήτηση επί άλλης πρότασης, κατέχοντας οι ίδιοι το αποκλειστικό ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΟΡΑΜΑ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ στη γη ΤΗΣ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΙΑΣ. Και τέλος, οι ''παρεμβαίνοντες'', με διάθεση ανατροπής, στη λογική του ώριμου φρούτου. 
ΚΑΙ ΣΕ ΡΩΤΑΩ ΣΥΝΑΔΕΛΦΕ, είναι δυνατόν να συμφωνήσουν όλοι αυτοί, σε μια αντιπρόταση ή σε ένα κείμενο αποδόμησης των επιχειρημάτων της συγκυβερνητικής λογικής; Τί ζητάς; Εσύ ατομικά δεν μπορείς να συμφωνήσεις μαζί μου σε όλα και ζητάς από τις παρατάξεις, με τις ιδεολογικο-πολιτικές τους διαφορές να συμφωνήσουν σε κάτι σοβαρό; Τί κάνει η ΔΟΕ; ΣΤΡΟΓΓΥΛΕΥΕΙ ΤΙΣ ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ και ΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ. ΠΡΟΩΘΕΙ ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ, ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΠΡΟΤΑΓΜΑ ΕΝΙΑΙΑΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΗΣΗΣ. ΠΟΝΤΙΟΣ ΠΙΛΑΤΟΣ ΔΗΛΑΔΗ. 

Η ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΠΡΟΤΑΣΗ; ΑΥΤΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΡΩΤΙΕΣΑΙ, ΕΤΣΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ; ΕΙΣ ΑΥΡΙΟΝ ΤΑ ΣΠΟΥΔΑΙΑ. ΑΥΤΗΝ ΘΑ ΚΑΤΑΘΕΣΩ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΟΥΒΕΝΤΙΑΣΟΥΝ ΕΚΤΟΣ ΚΟΜΜΑΤΙΚΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΧΑΡΑΚΩΣΕΩΝ, ΔΙΕΚΔΙΚΩΝΤΑΣ ΝΑ ΤΗΝ ΣΥΝΥΠΟΓΡΑΨΟΥΝ ΤΟΣΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ ΩΣΤΕ ΝΑ ΚΑΤΑΤΕΘΕΙ ΣΤΗ ΔΟΕ ΠΡΟΣ ΥΙΟΘΕΤΗΣΗ. 

Ουδατζής Νίκος
ΠΕ60 Νηπιαγωγός
2ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Ν.Μαρμαρά

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου